El darrer dissabte 15 de setembre, a l’ATENEU TORRELLENC, de Torrelles de Llobregat, l’associació TOCS i CAMPANES, ha celebrat la “IV JORNADA OBERTA, 2018”, amb la participació de diversos campaners i campaneres tant de la diòcesi de Sant Feliu de Llobregat, com de les de Barcelona i València.

La trobada s’ha iniciat amb l’acolliment i esmorzar dels participants a l’Ateneu torrellenc. Després han visitat el campanar de l’església parroquial de Sant Martí i els campaners han pogut fer diverses demostracions dels seus tocs.

A la sala d’actes de l’Ateneu torrellenc, hi donaren la benvinguda en Gerard, per part de la junta de l’Ateneu, en nom del seu president i l’alcalde de Torrelles de Llobregat, en Ferran Puig, qui, -amés-, es congratulà per l’oportunitat d’aquesta jornada, en quan permetia que es revitalitzessin els tocs manuals del campanar, com un element més de la història i la vida de Torrelles. Mn. Josep Maria Gómez, president de Tocs i campanes, agraí l’acolliment que des del primer moment va trobar amb els responsables de l’Ateneu, de l’ajuntament i de la parròquia. També agraí la presència de tots els assistents i, -de manera especial-, la dels membres de la nova colla de campaners que s’està constituint a la parròquia de Sant Martí, de Torrelles de Llobregat.

Tot seguit van parlar els membres de cada colla de campaners, exposant el seu treball i els seus reptes.

Josep Maria Gómez, feu una breu glosa biogràfica del personatge de referència de la trobada, el Dr. Francesc d’Assís Vidal i Barraquer, bisbe de Solsona, arquebisbe de Tarragona i cardenal, en el 150è aniversari del seu naixement i els 75 anys de la seva mort, a l’exili, assenyalant alguns aspectes que constaten el se testimoni, -potent-, d’estimació a l’Església i al país, que no es pot ignorar, menys encara en el moment actual.

Blai Ciurana Abellí, reconegut musicòleg i campanòleg, en la seva conferència titulada “Fosa i instal·lació de les campanes”, va exposar les diverses tècniques utilitzades en la fosa de campanes, les repercussions en el so segon la seva estructura i les premisses a tenir en compte en la instal·lació de campanes.

Després del dinar de germanor, en Josep Font, historiador de l’arxiu parroquial de Torrelles, feu un repàs exhaustiu de l’evolució de la parròquia de Sant Martí, en la seva conferència, “Petita història de la parròquia”, referint-se a l’edifici romànic inicial i a l’actual temple modernista i neogòtic.

Es va lliurar el reconeixement de l’Associació al qui fou campaner de St. Martí de Torrelles durant 45 anys, en Joan Riera Inglada, qui va dirigir unes paraules explicant anècdotes viscudes en la seva relació amb el campanar i comprometent-se a ensenyar a fer els tocs a la nova colla.

Finalment es va fer un comunicat de salutació a la Colla de Campaners de Les Borges Blanques, que la mateixa tarda celebrava el seu IV Concurs de campaners. Amb una avaluació positiva i paraules d’agraïment a l’Ajuntament de Torrelles de Llobregat, a l’Ateneu torrellenc, a la Parròquia de Sant Martí, de Torrelles de L, i a les nombroses persones assistents, sense els quals no hauria estat possible la realització de la “IV JORNADA OBERTA, 2018”, es va cloure la Jornada.